A koleszterin az ellenségünk?

Manapság köznyelv a koleszterint, mint az állati eredetű termékek fogyasztásának egyik fő ellenérvére tekint, holott látni kell az érem másik oldalát is.
A koleszterin egy olyan vegyület, amely mindenkinek a szervezetében jelen van, sőt, szervezetünk elő is állítja azt saját forrásokból. Két fő csoportra osztják a koleszterineket, egyrészről megkülönböztetünk úgynevezett “LDL” (Low Density Lipoprotein – alacsony sűrűség koleszterin) és “HDL” (High Densitiy Lipoprotein – magas sűrűségű koleszterin) változatokat. Abban megegyezik a szakma, hogy a magas sűrűségű koleszterinek a “jó koleszterinek”, míg az alacsony sűrűségűek az “ártó, rossz koleszterintek”. A magas sűrűségű koleszterin képes áthatolni az érfalakon, így azok nem okozhatnak érelmeszesedést, míg az alacsony sűrűségű már nem képes erre, az a hajszálerekben felrakódva elzárhatja azokat.
Azonban rendkívül fontos annak megállapítása is, hogy az adott személyek mennyire ellenállók a magas koleszterinszinttel szemben. Érdekes módon bizonyítottan hat arra  a genetika, hogy az adott egyénnek mekkora koleszterinszint káros, mekkora egyáltalán nem. Ez egyénenként olyan mértékben változó, hogy egyeseknél szinte lehetetlen a magas koleszterinszint káros hatásairól beszélni, míg mások ennek pont ellentéte, már fiatalon az érelmeszesedés minden tünetét mutatják, sőt, találkoztunk olyan esettel is, hogy 30 év alatti személyek elhaláloztak agyi érelemszesedésben.
Szintén nagyon érdekes az a kutatási eredmény, amire egy kutatói csoport világított rá; a koleszterin hasonlóan működik a szervezetben az érfalon, mint az ember bőrén a varr. Amikor megsérül a bőr, azonnal elkezd varrosodni, ami a gyógyulás egyik fontos eleme, e nélkül elvéreznénk, vagy nehezen gyógyuló sebeink lennének. Ha sok a sérülés a kezünkön, sok rajt a varr is, viszont ilyenkor nem a varr ellen küzdünk, sokkal inkább azt akadályozzunk meg, hogy ne szerezzünk több sérülést. A kutatócsoport szerint ezért nem a koleszterinbevitelre kell ügyelni, hanem meg kell akadályozni azokat a sérüléseket, amelyek az érfalat károsítják. Ezek a sérülések pedig döntően az egyszerű cukrok fogyasztásából erednek, amelyek a véráramban megtalálhatók és az érfal vékonyabb falú részein (ezek döntően a hajszálerek) sérüléseket okoznak. A sérüléseket pedig kijavítja szervezetünk koleszterinnel, amely ha felhalmozódik, nagy problméákat okozhat.
Más kutatócsoportok szerint a megoldás az arany középút, vagyis figyelni kell arra, hogy csökkentett mennyiségű állati zsírt vigyünk be, viszont arra is figyeljünk, hogy ne nélkülözzük ezen termékeket, hiszen a zsiradékoknak számtalan olyan funkciójuk van (például az úgynevezett esszenciális zsírsavak csak ezekben oldódnak), amelyek nélkülözhetetlenné teszik az egészséges mindennapokhoz.De mi akkor a megoldás?

Az állati zsiradékok, illetve állati eredetű termékek fogyasztását ajánljuk, azonban mindent csak mértékkel. A megfelelő mennyiségű állati eredetű zsiradék fontos, ám fogyasszunk mellette növényi olajokat is, amelyek HDL-koleszterintartalmukkal az egészséges irányba mozdítják el táplálkozásunkat.

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.